Vitamín K2

O vitamínu K už jste možná zaslechli. Není to ten, který se stará, abychom nevykrváceli při různých poraněních? Pátráte v paměti velmi správně. Vitamín K1 je důležitý při procesu srážení krve. Ale pozor - ještě je tu jeden "bráška", a to nerozlučný kamarád vápníku. Totiž jedině s pomocí vitamínu K2 může naše tělo zajistit pevnou kostru a zdravý cevní systém. A jelikož vápník a vitamín K2 tvoří v této záležitosti nerozlučný tandem, pojďme tedy opomíjený vitamín vynést na světlo...

Vitamín K byl objeven v roce 1929 dánským biochemikem Henrikem Damem. Šlo o vitamín K1, který se vyskytuje v zelených částech rostlin a má vliv na srážení krve. Spolu s ním byl objeven i vitamín K2, kterému se ale nepřisuzovala důležitost a dlouho se o něj nikdo nezajímal. Až v roce 1975 byla objevena jeho nezastupitelná role v prevenci osteoporózy.

Zdravé srdce a cévyNerozlučný tandem

Vitamín K2 je důležitý pro zdraví kostí, srdce a cév. Má nezastupitelnou úlohu v metabolismu vápníku. Aktivuje bílkovinu, která odvádí vápník z měkkých tkání, tedy především z tepen a žil, a současně aktivuje bílkovinu osteokalcin, která přivádí vápník do kostí a zubů. Tím tedy zvyšuje pevnost kostí a současně čistí cévy. Výhodou je, že vitamín K2 působí nejen preventivně proti vytváření vápenatých usazenin v cévách, ale dokáže již vzniklé usazeniny rozpouštět. Vitamín K2 tedy snižuje riziko kardiovaskulárních chorob, Alzheimerovy choroby, může předcházet poškození kloubů, je nezbytný pro zvrácení chemických změn a vyhnutí se nebo zbavení se křečových žil. Dále aktivuje bílkoviny kontrolující růst buněk a tím může chránit před vznikem nádorů. Vitamín K2 je prospěšný i pro zdraví pokožky a působí proti stárnutí.

Jak jej získáme?

GS Extra Strong MultivitaminVitamín K2 tvoří přes deset podobných sloučenin. Zvířata si dokáží vitamín K2 syntetizovat z vitamínu K1, vytváří si tak vitamín K2 MK-4 (menatetrenon) ze zeleného krmení - vojtěšky atd. Kdežto lidské tělo toto dokáže jen zčásti (bakterie produkují vitamin K2 MK-7 menachinon) a je tedy závislé na jeho příjmu z potravy. Odhaduje se, že více než polovina lidské populace trpí nedostatkem tohoto vitamínu! Jeho příjem je nutné zajistit především při užívání doplňků vápníku a vitamínu D. V potravních doplňcích se vyskytují MK-4 a MK-7, přičemž druhý jmenovaný je snadněji vstřebatelný a postačuje jej podstatně menší množství k dosažení potřebného účinku. Minimální funkční množství je u MK-4 1500mcg, u MK-7 100mcg. Samozřejmě nesmíme opomíjet pestrou stravu a jeho přirozené zdroje. Jelikož vitamín K2 patří do skupiny vitamínů rozpustných v tucích, vyskytuje se především v potravinách živočišného původu, jako je maso, vaječný žloutek, máslo či některé druhy sýrů (ale pouze zvířat krmených zelenou trávou), v některých fermentovaných potravinách, např. ve fermentovaných mléčných výrobcích, v kysaném zelí, ve fermentovaném sójovém sýru natto a jak již bylo řečeno, je také vytvářen v malém množství bakteriemi v lidském těle.


 

 

 

Autor textu: Mgr. Veronika Vitovská

Tento článek mají pouze informativní charakter, nenahrazuje poradenství lékaře, či lékárníka. V rámci jednotlivých témat se snažíme poskytnout objektivní, vyvážené a pravdivé informace, avšak z důvodu omezeného prostoru nemusí být zcela vyčerpávající. Účelem není nabádání k neuvážené spotřebě léčivých přípravků. Při výběru vhodného přípravku, či o jeho účincích a způsobu užívání se poraďte s lékárníkem či lékařem. Vždy čtěte pozorně příbalovou informaci.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s našim používáním souborů cookies. Souhlasím