Hořčík

MagnesiumHořčík patří mezi minerály, bez nichž se naše tělo neobejde. Jak poznáme, že nám tento důležitý minerál schází? A jak řešit efektivně jeho nedostatek či tomuto stavu předcházet?

Hořčík (latinsky magnesium) hraje klíčovou úlohu ve více než 300 enzymatických reakcích v lidském metabolismu. Proto je často nazýván prvkem života. Patří také k prvkům nejhojněji zastoupených v zemské kůře. Vyskytuje se v horninách a mořské vodě a jako součást zeleného barviva chlorofylu je obsažen ve všech zelených rostlinách. V lidském těle je z asi 60% hořčíku uloženo v kostech, zhruba 2% proudí v extracelulární tekutině a zbytek se nachází uvnitř našich buněk (játra, svaly). Hořčík je partnerem mnoha enzymů podílejících se na metabolismu energie, syntézy proteinů a DNA. Je také nepostradatelný pro metabolismus vápníku a draslíku. Pomáhá udržovat normální funkčnost svalů a nervů, udržuje stabilní srdeční rytmus, zdravý imunitní systém a v neposlední řadě také zdravé kosti a zuby.

Nedostatek hořčíku a jeho příčiny

Magnesium citrátHypomagnezémie, tedy nedostatek hořčíku, je definovaná jako jakákoliv koncentrace sérového hořčíku pod 0,74nmol/l. K jejím hlavním projevům patří únava, třes až křeče, arytmie, hypertenze, snížená funkce štítné žlázy, osteomalacie a osteoporóza, doprovodná hypokalcémie a hypokalémie. Nedostatek hořčíku může být způsoben jeho nízkým příjmem v potravě, zvýšeným vstupem do nitra buněk (např. tumory), nebo zvýšenými ztrátami v trávicím či renálním traktu. Faktory významně snižujícími vstřebávání hořčíku ze střeva jsou potraviny s vysokým obsahem vápníku, fosfátů a zinku, nedostatek vitamínů B1, B2 a B6, vláknina a vysoký příjem tuků a sacharidů.

Řada studií prokázala, že pokud je lidské tělo ve stresu, spotřebovává více hořčíku než v klidovém stavu. Hořčík je též zvýšeně vylučován při konzumaci alkoholu. Snížené vstřebávání nebo naopak zvýšené vylučování mohou též způsobovat chemická léčiva (aminoglykosidová antibiotika, thiazidová diuretika, cisplatina, cyklosporin, pentamidin a mnoho dalších). Zdá se, že problematické jsou i látky ze skupiny inhibitorů protonové pumpy (omeprazol, esomeprazol, pantoprazol),které užíváme například při pocitu pálení žáhy. Při dlouhodobém podávání je konstantně navozena situace s vyšším pH v žaludku, která způsobuje snížené vstřebávání nutrietů závislých na nízkém pH žaludku (železo, zinek, vitamín B12). Proto by se tato léčiva neměla používat dlouhodobě a také proto jsou volně prodejné dávky obvykle nižší než u léčiv na předpis.

banány - rychlé doplnění hořčíkuJak magnesium doplnit

Denní doporučená dávka hořčíku je 300mg na osobu a na den. Tato hodnota je však jen orientační, neboť potřeba hořčíku se velmi významně zvyšuje se stoupajícím věkem, vyšší potřeba je také v těhotenství a při kojení, v závislosti na fyzické zátěži, při onemocnění srdce, diabetu apod. Hořčík se nejlépe vstřebává ve formě organických solí, např. ve formě laktátu nebo citrátu hořečnatého. Ovšem jeho biologickou dostupnost snižují soli vápníku a fluoridové ionty. Proto mezi užitím přípravků obsahujících soli hořčíku a přípravků obsahujících soli vápníku je nutné dodržovat časový odstup alespoň dvě hodiny.

 


Autor textu: Mgr. Veronika Vitovská

Tyto články mají pouze informativní charakter a nenahrazují poradenství lékaře, či vašeno lékárníka. V rámci jednotlivých témat se snažíme poskytnout objektivní, vyvážené a pravdivé informace, avšak z důvodu omezeného prostoru nemusí být zcela vyčerpávající. Účelem není nabádání k neuvážené spotřebě léčivých přípravků. Při výběru vhodného přípravku, či o jeho účincích a způsobu užívání se poraďte s lékárníkem či lékařem. Čtěte pozorně příbalovou informaci.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s našim používáním souborů cookies. Souhlasím